نکات مهم در مورد خرید خودرو دست دوم را بدانید! (1)

نکات مهم در مورد خرید خودرو دست دوم را بدانید!

امروزه قیمت خودرو های نو در بازار ایران بسیار گران شده و به همین سبب نیز درصد بالایی از افرادی که قصد خرید خودرو دارند، ترجیح میدهند تا ماشین های دست دوم خریداری کنند. به این صورت ماشین خریداری شده قیمت به مراتب پایینتری دارد. خرید خودرو دست دوم نکات مهمی دارد که اگر آنها را ندانید، قادر نخواهید بود تا ماشین خوبی خریداری کنید.

نکات مهم در مورد خرید خودرو دست دوم

در ادامه این مقاله سعی داریم تا نکات مهم در مورد خرید خودرو دست دوم و اجاره خودرو را خدمت شما دوستان معرفی کنیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

تعیین بودجه

نخستین و مهمترین کاری که قبل از خرید یا اجاره ماشین باید انجام دهید، تعیین بودجه مورد نظر میباشد. بدیهی است هر چه مقدار پولی که برای خرید یا اجاره ماشین کنار گذاشته اید بیشتر باشد، به همان میزان نیز خودروی بهتری را میتوانید بخرید.

توجه داشته باشید که قبل از اجاره یا خرید خودرو، حتما به مواردی نظیر سال تولید، مقدار مسافت طی شده و شرایط آن دقت کنید. تمامی مواردی که گفتیم میتوانند به طور مستقیم روی تجربه رانندگی شما با ماشین مورد نظر تاثیرگذار باشند. به همین سبب نیز این فاکتور ها را حتما مورد توجه قرار دهید.

تست رانندگی با ماشین

در صورتی که قصد اجاره خودرو بدون راننده دارید، ماشینی که انتخاب خواهید کرد برای چندین و چند روز آینده به عنوان ماشین شخصی شما خواهد بود. به همین دلیل هم مهم است که حین رانندگی با آن احساس راحتی کنید.

حتما پیش از آنکه خودرویی را بخرید و یا آن را از مراکز کرایه ماشین اجاره نمایید، کمی با آن در سطح شهر رانندگی کنید. به این صورت خواهید فهمید که این خودرو نیاز های شما را برطرف میکند و یا اصلا حین رانندگی با آن احساس راحتی دارید یا خیر. از جمله بخش های مهمی از ماشین که باید به طور بسیار دقیق آن را بررسی کنید، سیستم ترمز های خودرو است. ترمز ماشین به عنوان اولین و مطمئن ترین سد دفاعی خودرو در مقابل موانع روبه‌رو عمل به حساب می‌آید. ترمز برخی خودرو ها از فناوری ABS و ضد قفل استفاده میکنند و برخی دیگر ترمز های لنتی و دیسکی دارند. به هر حال عادت کردن به سیستم ترمز هر خودرو قبل از استفاده از آن در سطح شهر و یا جاده بسیار مهم است.

یکی دیگر از روش هایی که میتوانید از کیفیت و راحتی خودروی مورد نظر اطمینان حاصل کنید، تحقیق و پرسش از سایر افرادی است که تجربه استفاده از آن ماشین را داشته اند. به این صورت شما قادر خواهید بود تا اطلاعات دقیق و کاملی از نقاط قوت و نقاط ضعف خودروی مورد نظر به دست آورید.

بازرسی فنی پیش از خرید یا اجاره خودرو

یکی از نکات مهم در مورد خرید خودرو دست دوم، بازرسی فنی آنها است. این خودرو ها نو نیستند و چندین سال کار کرده اند. بدیهی است که موتور و سایر بخش های این ماشین ها کمی فرسوده هستند. به همین سبب حتما قبل از نهایی شدن خرید، باید موتور ماشین و دیگر بخش های آن را به یک فرد متخصص در این زمینه نشان دهید. چرا که خودرو به عنوان مجموعه ای از قطعات مختلف در کنار یکدیگر عمل میکند. در صورتی که هر یک از این بخش ها به خوبی وظیفه خود را انجام ندهد، عملکرد قسمت های دیگر نیز تحت تاثیر قرار میگیرد. در این صورت هزینه تعمیر و یا تعویض قسمت هایی که خراب هستند میتواند بسیار گزاف باشد.

شما نیز میتوانید تا حدودی از سلامت فنی خودرو اطمینان حاصل کنید. به عنوان مثال در صورتی که از اگزوز ماشین دود های سفید یا سیاه خارج میشد، نشان دهنده عملکرد نادرست موتور ماشین است. همچنین میتوانید درب محفظه روغن خودرو را باز کنید. اگر بخار از آن خارج شد، یعنی خودرو مورد نظر روغن سوزی دارد. این موارد تنها برخی از اصول اولیه خرید خودرو های دست دوم میباشد. شما عزیزان به بررسی این موارد بسنده نکنید و قبل از خرید حتما با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید.

مذاکره بر سر قیمت؛ از نکات مهم در مورد خرید خودرو دست دوم!

قیمت نهایی و تعیین شده از جمله نکات مهمی است که هم حین اجاره خودرو با راننده و هم حین خرید خودرو های دست دوم حائز اهمیت میباشد. شما عزیزان قبل از خرید ماشین دست دوم میتوانید با مراجعه به وبسایت هایی نظیر دیوار و شیپور از قیمت حدودی ماشین اطلاع پیدا کنید. همچنین سایت های دیگری نیز در اینترنت هستند که با توجه به مدل، رنگ و شرایط فنی و بدنه خودرو، قیمت حدودی آن را برای شما مشخص میکنند.

در مورد خودرو های اجاره ای نیز موضوع همین است. به عنوان مثال در صورتی که قصد اجاره ماشین عروس دارید، میتوانید از دیگر شرکت هایی که در این زمینه فعالیت دارند، قیمت حدودی را پیدا کنید. دقت داشته باشید که خودرو های اجاره ای هر چه مدل بالاتری داشته و از ارزش بیشتری در بازار برخوردار باشند، به همان میزان نیز قیمت بالاتری برای اجاره خواهند داشت.

نکات مهم در مورد خرید خودرو دست دوم را بدانید! (2)
نکات مهم در مورد خرید خودرو دست دوم را بدانید! (2)

امضای قرارداد

پس از آنکه تمامی موارد بالا را رعایت کردید، میتوانید به منظور خرید و یا اجاره خودرو قرارداد را امضا کنید. در این قرارداد شرایط خرید و اجاره و موارد قانونی آن بیان شده است. این نکته شایان توجه میباشد که اگر قرارداد را امضا کنید، به این معنی بوده که با تمامی شرایط موافقت کرده اید و از نظر قانونی دیگر راه برگشتی نخواهید داشت. به همین سبب حتما قبل از امضای قرارداد برای اجاره و یا خرید خودرو، ماشین را از نظر فنی و شرایط بدنه به طور کامل بررسی کنید.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تا نکات مهم در مورد خرید خودرو دست دوم را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. به طور کلی خرید خودرو های دست دوم با کرایه ماشین تفاوت چندانی ندارد و قبل از امضای قرارداد، نیاز دارید تا به نکات یکسانی دقت نمایید. ایرادات فنی و شرایط بدنه را میتوان به عنوان مهمترین عاملی که قبل از امضای قرارداد باید به آن توجه کرد دانست. به همین سبب هم به منظور اطمینان از سالم بودن آنها حتما به مراکز عیب یابی و تشخیص رنگ معتبر مراجعه کنید.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید! 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *